https://www.asa.org.uk/rulings/electrosensitivity-uk-al7-388045.html

ASA Ruling on Electrosensitivity-UK

o Upheld

o Poster

o 04 April 2018

Electrosensitivity-UK

Ad description

A poster for a charity Electrosensitivity-UK, seen in May 2017 at Kings Cross Station,
included text which stated “Worth the risk? It's your call. More and more research is
starting to show potential health risks from mobile and cordless phones, WiFi and
other electromagnetic fields”. Below the text was an image of a mobile phone which
displayed a variety of on-screen apps. These app icons were titled “Damaged
immune system; Electrosensitivity; Skin Disorder; Cancer Risk Raised; Heart
Palpitations; Headaches; Memory Loss; Fatigue; Brain Tumour; Sleep Disorders;
Dementia; Tinnitus; M.S; Damaged Sperm Count; Depression”.

Issue

Three complainants challenged whether the implication in the ad that
electromagnetic radiation and associated products posed a risk to health was
misleading and could be substantiated.

Response

Electrosensitivity UK said they considered that the ad suggested a reader may wish
to continue reading about the potential risk, or not. They believed everyone now
knew that low-level exposure to electromagnetic radiation carried a risk; that was
why all mobile phones came with warnings about keeping the phone a sufficient
distance from the body to reduce the known risk. They said that the UK government
and other organisations such as the World Health Organization (WHO) and
International Commission on Non-lonizing Radiation Protection (ICNIRP) have
published numerous documents since the 1970s and 1980s, advising the public
about the risks of electromagnetic exposure, and that these organisations’ websites
dealt extensively with the issue. They did not consider it was misleading to refer to
that known risk. They said the information in the ad explained that known risk by
giving further information about the ever-increasing number of peer-reviewed
scientific studies they understood to have shown the potential risk for a number of
adverse health outcomes. They said the use of the question format gave the reader
full control over how the reader reacted to the further information.


https://www.asa.org.uk/rulings/electrosensitivity-uk-a17-388045.html

They said that by providing very basic information, which alluded to what they
understood was the current state of scientific research, the reader was then able to
exercise their own choice. They said to say that there was no potential risk, or to say
that there was no or reducing evidence, was inaccurate. They said the use of the
additional term “potential” deliberately reinforced the notion that the information
provided was nuanced with appropriate caveats to cover every case, and they
considered that all members of the public would see the ad in that light.

As to the specific health claim regarding mobile phones, they understood that all
recent mobile phones had: cellular transmitters with radiation and signals operating
at RF and ELF frequencies; Wi-Fi transmitters with radiation and signals that
operated at RF and ELF frequencies; and powerful batteries with magnetic fields, in
addition to GPS receivers. They considered mobile phones therefore involved
magnetic, ELF and RF frequencies and signals, and therefore all health studies on
any of these frequencies and signals were relevant. They considered since the same
type of frequencies and signal patterns were used by Wi-Fi, mobile phones, mobile
phone base stations, baby monitors, cordless phones, smart meters, etc., all health
studies relevant to those devices were also relevant to mobile phones. For those
scientific reasons, they said the ad was deliberately not and could not be limited to
just one device. They considered mobile phones were the best example of common
devices using such a wide range of EM field and radiation patterns and signals.

They said there was a potential health risk associated with exposure to mobile phone
radiation. They understood that some experts believed there were now some 20,000
relevant peer-reviewed studies. They said the list of 15 symptoms and health
outcomes associated with low-level electromagnetic exposure were just a proportion
of perhaps 80 known symptoms and 30 conditions which could have been listed with
the support of peer-reviewed studies. They believed all governments and regulators
accepted that this was the case, which was why many groups regularly updated their
safety guidelines, including the UK, which last introduced new EM regulations under
a year ago. They believed that position was supported by 200 involved scientists
who had signed the International EMF Scientists Appeal to the United Nations and
the World Health Organization to recognise the majority science which showed
increasing health risks. They believed that the UK did not have any NHS centre of
excellence in that health area and thus there were no researchers except
psychologists investigating the Electrophobia, and the published list of health experts
used by the ASA did not have expertise in health effects of bioelectromagnetics.

They considered that the WHO sheet 193 (a WHO fact sheet regarding
electromagnetic fields and public health) was not relevant to the wording of the ad
because they believed there was overwhelming evidence of adverse effects on
health and well-being from low-level electromagnetic exposure. They considered that
WHO sheet 193 was wrong, that it was not peer-reviewed, was out of date and there
were major conflicts of interest within the WHO. Further they understood that the
AGNIR (Advisory Group on Non-lonising Radiation) 2012 Report (a report produced
by an independent scientific advisory group that reported to Public Health England
(PHE)) was not peer-reviewed. This report declared all low-level electromagnetic
exposure safe in practical terms, including the public’s exposure to mobile and
cordless phones, masts, Wi-Fi and wireless smart meters, even though the
advertiser believed in some areas about 80% of studies showed harm. They



considered that such sheets were worthless for scientific purposes and suited those
regulators and governments wishing to continue with high levels of wireless
irradiation of the general population. They considered supporters of the wireless
industry exerted pressure to ensure that this type of news was not reported in the
mainstream media.

They considered that the WHO/ICNIRP and PHE/AGNIR still clung to the out-dated
1953 thermal hypothesis. Instead, they understood that until the last decade, many
possible mechanisms and pathways had been established and showed low level EM
exposure caused health risks, but few were accepted universally. They believed that
changed when it became clear that the fundamental mechanism inherent in VGCCs
was sufficient to explain many, if not most, biological consequences downstream; at
the same time, they believed it was becoming apparent that most outcomes could be
linked in some way to oxidative stress. They believed the latter point was supported
by numerous studies showing reduced risks when antioxidants were used and,
similarly, earthing achieved a reduction in health risks. They also believed there were
many other established mechanisms and pathways whereby low-level
electromagnetic exposure could give rise to risks of biological reactions in addition to
that mechanism. Regarding the specific conditions referred to in the ad, the
advertiser believed that risks from mobile phones for that set of symptoms, in
addition to the evidence from VGCCs and oxidative stress was able to be
substantiated.

They believed electromagnetic hypersensitivity (EHS) was a condition that affected
about 3.1-3.8% of the general population according to surveys listed by the WHO.
Further, they believed about 30-40% of the general population were subliminally or
slightly electrosensitive (ES) and as they believed bio-effects of EM exposure were
cumulative, where such people remained in high levels of man-made EM exposure
they had a greater risk of developing EHS. They believed headaches, tinnitus (the
microwave hearing or a clicking sound in the ears) and similar effects on the hearing,
skin disorders, dementia and related conditions such as Alzheimer’s, damaged
sperm count, depression and related effects, along with similar outcomes such as
anxiety, irritability, stress, nervousness and suicide had long been recognised as a
specific symptom of low-level electromagnetic exposure as from mobile phones. In
many surveys they understood headaches appeared as the leading or within the top
three of specific symptoms. They said that memory loss had long been recognised
as a specific symptom of low-level electromagnetic exposure as from mobile phones,
and had also been described as forgetfulness, cognitive disturbance, reduced
cognition, reduced concentration, confusion, word loss, or poor learning. Similarly,
they believed damage to the immune system, fatigue, heart palpitations, including
heart rate, HRV, cardio-vascular effects, sleep disorders, including sleep disturbance
and insomnia had been recognised as specific symptoms of low-level
electromagnetic exposure, as from mobile phones. They also believed that since
1974 it had been known that EM exposure could affect demyelination and produce
the symptoms of M.S. (Multiple Sclerosis).

They also understood that from 1984 radio frequency radiation and ELF fields as
from mobile phones had been confirmed as having a risk for cancer. Further, they
understood the WHO in 2011 classified mobile phones and all radio frequencies as



raising the risk of cancer, when its IARC classified radio frequency as a 2B human
carcinogen.

By way of substantiation, they provided over 500 references to studies, including full
annotated papers, in support of the claims.

Assessment
Upheld

The ASA considered consumers would understand the claims “Worth the risk? It's
your call. More and more research is starting to show potential health risks from
mobile and cordless phones, WiFi and other electromagnetic fields” to mean that
there was emerging robust scientific evidence that demonstrated negative human
health impacts caused by mobile and cordless phones, WiFi and other
electromagnetic fields. We considered the term ‘emerging’ in this context meant
there had been some, potentially limited, robust reputable scientific evidence that
had been recently published. We acknowledged the use of qualifying terminology in
the claims such as “risk” and “potential” and the use of the rhetorical question.
However, we considered the overall impression of the ad was the strong implication
such risk to human health had been objectively demonstrated. We considered this
impression was supported by the use of the app icons which featured serious
medical conditions such as “Cancer Risk Raised” and “Brain Tumour”. We further
considered that consumers would understand the use of the app icons to mean that
those specific conditions and health risks had been shown to be caused by exposure
to mobile and cordless phones, WiFi and other electromagnetic fields.

We considered the advertiser needed to hold that emerging robust reputable

scientific evidence that demonstrated negative impact to human health from mobile
and cordless phones, WiFi and other electromagnetic fields in order to substantiate
the claims, including, but not limited to, longitudinal studies with human participants.

We noted the advertiser’s view that the WHO sheet 193 was not accurate and the
WHO/ICNIRP and PHE/AGNIR held out-dated views. We understood the WHO’s
position as set out in the WHO Sheet 193 was that no research had yet
demonstrated adverse health effects being caused by mobile phone use. We
understood that position was shared by the NHS who had, in 2016, stated current
research had reported that mobile phones did not have any detectable effects on
brain function and there were no reported specific adverse effects of TETRA signals.
We considered those various official bodies had formed their position based on
extensive scientific examination of the area and the research available. For example,
we understood the position was based on large comprehensive longitudinal studies
including those undertaken by AGNIR, the Mobile Telecommunications and Health
Research Programme and the Million Women Study. Therefore, we considered any
evidence to the contrary likely needed to meet the same or a similar threshold of
guality, such as authoritative reports, reputable guidelines or other published
material that represented or reflected general scientific opinion, in order to
undermine the position of such bodies.



In support, the advertiser provided various statements and articles. Two articles were
described by the advertiser as demonstrating scientific corruption and conflicts of
interest over low-level electromagnetic exposure involving the WHO/ICNIRP and a
critique of the inaccuracies in the UK government’s AGNIR 2012 Report, on which
the UK government had based its rationale for declaring the current high levels of
radiation exposure as safe. We did not consider that material adequately supported
the position that the fact sheet was inaccurate or out-dated, or that the view was held
by a significant proportion of the scientific and medical community, so as to
undermine the WHO/ICNIPR or NHS position.

We considered the evidence provided in support of the claims in the ad. A significant
proportion of the evidence supplied dated back as early as 1962. We considered that
such evidence did not amount to emerging evidence and, further, was likely to be out
of date due to the scientific, technological and medical developments that had since
been made. We considered research cited before 2014, when the WHO sheet 193
had been last updated, was also likely to be out of date and did not amount to
emerging research.

A number of the articles were not studies but reviewed the current context of
research in the area. Of those, some concluded with broad generalisations
advocating for the acknowledgement of the biological effects of electromagnetic
radiation and the existence of electromagnetic radiation hypersensitivity as a
physiological phenomenon. For example, one article concluded the mechanism of
action of microwave electromagnetic frequencies (EMF/s), the role of the VGCCs in
the brain, the impact of non-thermal EMFs on the brain, extensive epidemiological
studies performed over the past 50 years, and five criteria testing for causality, all
collectively showed that various non-thermal microwave EMF exposures produced
diverse neuropsychiatric effects. However, although the article referenced studies
that reported such positive effects, there was little detail or any methodological
information included to corroborate such conclusions. A number of studies, similarly,
did not contain enough information about the study or methodological design in order
for the ASA to consider them to be robust.

We assessed the studies provided. We considered a number of articles were not
adequate because they concerned animal experiments (particularly on rats and
mice), rather than studies concerning human health. Some articles concerned
human participants and reported positive effects. However, those pieces of research
did not take place under conditions we considered would be sufficiently robust in
terms of study design. For example, several studies lacked randomisation, control
groups and/or single or double blinding; we considered those study design limitations
meant the research was unlikely to be robust enough to substantiate claims
concerning human health. In some studies, concerning human subjects, a number of
participants had not been diagnosed with any of the specific conditions but had self-
reported experiencing electromagnetic radiation hypersensitivity and were regarded
as appropriate candidates because of this. We considered that the practice of self-
reporting of symptoms without clinical diagnosis would impute bias into a study
design. Further, a number of the studies did not feature large representative sample
sizes that would indicate that recorded effects could be generalised to the general
population. We also had concerns about how some of the data had been presented,;
a number of the studies neither appeared in reputable, peer-reviewed journals nor



had data therein that had been objectively reviewed by a suitably qualified individual
possessing relevant expertise before being submitted to us.

We therefore did not consider that the evidence demonstrated that electromagnetic
radiation and associated products posed a risk to health, specifically that there was
robust scientific evidence emerging that showed negative human health impacts or
risks caused by mobile and cordless phones, WiFi and other electromagnetic fields.

For the reasons set out, we concluded the ad was misleading.

The ad breached CAP Code rules 3.1 (Misleading advertising)
and 3.7 (Substantiation).

The ad must not appear again in the form complained of. We told Electrosensitivity-
UK to ensure they did not make claims that implied there was robust scientific
evidence emerging that demonstrated negative human health impacts caused by
mobile and cordless phones, WiFi and other electromagnetic fields or that specific
medical conditions had been shown to be caused by exposure to mobile and
cordless phones, WiFi and other electromagnetic fields, unless they held adequate
substantiation for such claims.

31 37 Worth the risk?
It's your call.

More and mere research is starting to show potential health risks from
mobile and cordless phenes, WiFi and other electromagnetic fields.

Know the risks.

For more information visit: www.es-uk.info

n /ElectroSensitivityUK B

BM Box £5-UK, London WCIN 3XX Tel: 0845 643 9748

TJ. EM-RADIATION™



http://www.asa.org.uk/type/capcode/code_rule/3.1.html?_vhid=9078D2859E1E38BC736CA8709F403385
http://www.asa.org.uk/type/capcode/code_rule/3.7.html?_vhid=9078D2859E1E38BC736CA8709F403385

